Spiritual Exercises


Go to content

Main menu:


1-5: для молитви

Перший тиждень > П'ять медитацій > Додаткові вказівки

[73] 1 ДОДАТКОВІ ВКАЗІВКИ (48)
СПРИЯЮТЬ КРАЩОМУ ВИКОНАННЮ ВПРАВ І УСПІШНІШОМУ ВІДНАЙДЕННЮ ТОГО, ЧОГО ПРАГНЕМО

2
Вказівка перша. Перед тим, як заснути, вклавшись до ліжка, потрібно протягом часу, достатнього, щоб один раз промовити "Богородице Діво", поміркувати про те, о котрій годині маємо піднятися і для чого; також перегляньмо подумки ту вправу, яку виконуватимемо.
---------------------------------------------
(48) Addiciones, буквально, "додатки". Для кращого розуміння того, що означає цей термін у даному контексті, його перекладено як "додаткові вказівки". У цих вказівках йдеться про практики, середовище та налаштування розуму, які допомагають тому, хто виконує вправи, не відволікаючись, зосередити свою увагу на намаганні сягнути тісної злуки з Богом і знайти те, що шукає. Утім ці додаткові вказівки є радше засобами, ніж метою, відтак їх потрібно змінювати та пристосовувати до обставин та осіб.
---------------------------------------------
[74] 1 Вказівка друга. Прокинувшись, слід відкинути сторонні думки й одразу скерувати свою увагу на те, про що розважатимемо опівночі під час першої вправи, пробуджуючи в собі сором за численні гріхи і наводячи такі приклади:
2 ось лицар стоїть перед королем та всім його почтом, засоромлений і збентежений, адже тяжко завинив перед своїм володарем, від якого отримав було стільки дарів та ласк...
3 Подібним чином під час другої вправи треба уявити себе великим грішником, закованим у кайдани, якого ось-ось поставлять перед щонайвищим вічним Суддею;
4 для порівняння можна пригадати в'язнів, що заслуговують смертної кари і стоять в кайданах перед земним суддею.
5 Одягаючись, займатимемо свій розум такими-ото думками або й іншими, залежно від теми розважання чи споглядання.

[75] 1
Вказівка третя. Перед тим, як розпочати споглядання чи розважання, потрібно на кілька хвилин, достатніх, аби промовити "Отче наш", зупинитися неподалік від визначеного для цієї вправи місця,
2 піднестися розумом та подумати про те, що Господь Бог стежить за кожним моїм кроком, а тоді поклонитися чи виразити своє смирення у якийсь інший спосіб.

[76] 1
Вказівка четверта. Розпочинати споглядання треба чи то навколішки, чи розпростершись долі, чи лежачи горілиць, чи сидячи, чи стоячи, а проте завше спрямовуючи свої думки на пошуки того, що прагну осягнути.
2 При цьому варто звернути увагу на дві речі: по-перше, якщо знайдемо те, що шукаємо, стоячи навколішки або лежачи, то не слід змінювати пози.
3 По-друге, якщо у якійсь частині вправи знайдемо те, що шукаємо, то треба затриматися у цьому місці, аж доки не сягнемо повного вдоволення, анітрохи не переймаючись тим, щоб рухатися далі (
49).
---------------------------------------------
(49) Ще один дуже важливий стрижневий принцип Ігнатієвих способів молитви. Див. пп. 2:3-4, 121-126, 254, а також Coathalem, cc. 120-121; і, зокрема, W. Longridge, The Spiritual Exercises... with a Commentary (London, 1919), cc. 71-71; 258-262. Завдяки розважливому застосуванню цього принципу будь-яка частина ігнатіанського молитовного заняття може, з Божої ласки, вилитися у вельми спрощену мислену молитву. Наприклад, здійснювана під час споглядання пауза, що приносить задоволення (як це розуміє Ігнатій у пп. 101-117), може стати поштовхом до набутого і навіть натхненного споглядання, якщо так зволить Бог. (Пояснення цієї традиційної термінології див. у IgnCLWS, cc. 60-63). Зазначеного принципу стосуються також усі Ігнатієві твердження про повторення і застосування чуттів (пп. 121-126), а також його листи від 20 вересня 1548 р. до Борджії (LettersIgn, cc. 180-181) та від 11 вересня 1536 р. до Терези Режадел (там само, с. 24). Психологічним джерелом, яке спонукає використовувати цей стрижневий принцип, є щире бажання (див. пр. 36 до п. 48). Див. також пр. 66 до п. 76.
---------------------------------------------
[77] 1 Вказівка п'ята. Закінчивши вправу, потрібно протягом чверті години, сидячи або ходячи туди й сюди, розглянути щойно здійснене споглядання чи розважання.
2 Якщо воно було невдалим, то слід шукати причини цього, а знайшовши їх - виявити жаль, аби виправитися у майбутньому;
3 якщо ж воно пройшло вдало, то треба подякувати Господу Богові і наступного разу дотримуватися того ж способу.


Back to content | Back to main menu
Сайт создан в системе uCoz