Spiritual Exercises


Go to content

Main menu:


Вступ

Другий тиждень > Введення у вибір > Четвертий день

[135] 1 ВСТУП ДО РОЗВАЖАННЯ ПРО СТАНИ ЖИТТЯ (67)

2 Ми вже розглянули приклад, що його подає нам Господь наш Ісус Христос, слухаючись своїх батьків, тобто приклад першого стану життя, який полягає у дотриманні заповідей.
3 Також ми розглянули поданий Ним приклад другого стану, себто приклад євангельської досконалості (68), коли Він зостався у храмі, покинувши свого названого батька і рідну матір, аби повністю віддатися служінню своєму предвічному Отцеві.
4 Продовжуючи споглядати Його життєвий шлях, почнемо тепер разом із цим ще й просити про пізнання: у якому стані чи способі життя маємо служити Божій Величі згідно з її волею?
5 Отож, аби підготуватися до цього, у наступній вправі розглянемо як намірення Ісуса Христа, так і, на противагу їм, задуми ворога людського роду.
6 Слід також подумати про те, як нам сягнути досконалости на тому шляху чи у тому стані, що його зволить нам вибрати Господь Бог.

---------------------------------------------

(67) Estados у цьому контексті означає "стани життя"; у Вульґаті йдеться про statuum seu generum vitae diversorum, що підтверджує правильність такого перекладу. П. 135 - це короткий перехідний вступ до другого періоду Другого тижня, який, зазвичай, настає у четвертий день цього тижня. Тепер увагу зосереджено на виборі, що відбудеться через кілька днів, можливо, наприкінці третього періоду, який триває від п'яти до восьми днів, хоч може розтягнутися і до дванядцяти (п. 161). Під час цих роздумів реколектант, либонь, відчуватиме підступні спокуси, породжені як дияволом із властивою йому облудністю, так і власними людськими слабостями, уподобаннями, антипатіями та ілюзіями. Щоб допомогти реколектанту належним чином налаштуватися на здійснення розважливого вибору стану життя чи серйозного духовного поступу, хай би який стан він не обрав, Ігнатій у четвертий день представляє дві вправи, основу яких становить дискурсивна мислена молитва: "Два стяги" (п. 136) і "Три різновиди людей" (п. 149).
(68) Стани життя виокремлювали, застосовуючи чимало різних способів. У пп. 134-135 Ігнатій згадує тільки про два стани: дотримання заповідей та пошук євангельської досконалості, тобто життя у світі і богопосвячене життя. Цей поділ, застосований Христом при зустрічі з багатим юнаком (Мр. 10, 17-27), широко вживався майже до нашого часу і цілком підходив ідеальному реколектантові, на якого розрахований Ігнатіїв текст. Проте в наш час багато хто дійшов висновку, що поділ на такі дві категорії є незадовільним; згодом ці погляди були висловлено на Другому Ватиканському Соборі: "Всі християни будь-якого стану чи способу життя покликані до повноти християнського життя і досконалости любови" ("Про Церкву", п. 40). Таке більш всеосяжне вчення вдихає у погляди Ігнатія нове життя, проте не суперечить їм. Фактично, наприкінці п. 135 сам Ігнатій викладає також і цю нову доктрину: "сягнути досконалості на тому шляху чи у тому стані, що його зволить нам вибрати Господь Бог". Реколектантам, які сьогодні розмірковують про стан життя, можна запропонувати такі стани: по-перше, подружжя; по-друге, дотримання целібату у світі; по-третє, єпархіальне священство; по-четверте, богопосвячене життя як єромонаха, брата чи сестри. Приклади вживання такого поділу у консультаціях див. у G. E. Ganss, "Prudence and vocations", Review for Religious, 22 (1962): 434-442; також "Active Life" або "Contemplative Life?", там само, 22 (1963): 53-56.



Back to content | Back to main menu
Сайт создан в системе uCoz