Main menu:
Третій тиждень
[210] 1 ПРАВИЛА (110),
ЯКІ ДОПОМАГАЮТЬ ВПОРЯДКУВАТИ ПРИЙМАННЯ ЇЖІ (111)
2 Правило перше. Немає особливої потреби утримуватися від хліба, позаяк ця їжа, зазвичай, не викликає у нас надмірної жадібності чи спокуси, на відміну від інших страв.
---------------------------------------------
(110) Reglas. Це перша з п'яти груп таких приписів, які Ігнатій у своїх "Вправах" називає "правилами": правила стосовно приймання їжі (пп. 210-217), розпізнавання духів І (пп. 313-317) і ІІ (пп. 328-336), роздачі милостині (пп. 337-344) та перебування у згоді з церковним вченням (пп. 352-370). Кожну групу таких правил давали не всім реколектантам, а відповідно до потреб та бажань окремих осіб (Директиви, р. 38, п. 1). Важливо у кожному з цих випадків розібратися, що саме Ігнатій розумів під "правилами". Класичне латинське regula має багато значень: по-перше, мірило; по-друге, взірець, зразок, приклад, міра правильного та неправильного і відтак, по-третє, обов'язок чи закон. У церковній латині regula (як і іспанське regla) часто означало обов'язкове правило. Проте Ігнатієві "правила" зі згаданих п'яти груп не можуть означати правила обов'язкові, позаяк реколектант навіть не зобов'язаний виконувати вправи. Тож автор вкладав у них трохи інше значення; відповідно до контексту їх можна трактувати як вказівки, директиви, норми, пропозиції чи навіть взірці, як-от у випадку, коли він пише, що Христос - це наш "взірець і правило" (regla; п. 344).
(111) На цей час реколектант, відчуваючи щораз сильніше прагнення служити Богові, усвідомлює, що властивий людям потяг до їжі та питва є сам по собі добрий, але водночас схильний до надмірності, тобто невпорядкованості, яку слід контролювати за посередництвом чесноти поміркованості. Принагідно Ігнатій подає вказівки для з'ясування ситуації, виправлення можливої невпорядкованості та вироблення плану, який дасть змогу використовувати апетит краще. Його пропозиції потрібно належним чином пристосовувати до потреб та обставин, притаманних кожному, а також узгоджувати із сучасними знаннями з дієтології. Правила 1-4 стосуються того, що ми їмо та п'ємо; у правилах 5-8 запропоновано шляхи здобуття більшої духовної користі від їжі та пиття.
Структурний зв'язок цих правил із Третім тижнем не надто зрозумілий; з відповідними змінами їх можна застосовувати до всіх чотирьох Тижнів. Чому, дивуються інтерпретатори, Ігнатій помістив їх саме тут? Можливо, як вказано у Директивах (р. 35, п. 13), тому, що саме тут для них виявилося вільне місце, оскільки у Першому й Другому тижнях і так уже було чимало нових для реколектанта вказівок. Інші вважають, що тут їх поміщено з огляду на пов'язаність із Тайною вечерею, а також із метою спонукати реколектанта до умертвлення плоті в атмосфері споглядання Христових Страстей. Ще однією ймовірною причиною такого розташування є спонука до того, щоб розпочати виправлення життя реколектанта негайно, у контексті "Вправ".
---------------------------------------------
[211] 1 Правило друге. Що стосується питва, то тут, вочевидь, слід дотримуватися більшої помірності, ніж у споживанні хліба. 2 Тож треба уважніше обдумувати, що принесе нам користь, а що завдасть шкоди, аби, відповідно, погоджуватися на це чи відкидати.
[212] 1 Правило третє. Стосовно інших страв треба притримуватися більшої та ціліснішої помірності, адже саме тут криється сильніша небезпека невпорядкованої прив'язаності до їжі та відповідних спокус.
2 Щоб уникнути нестриманості у прийманні їжі, можна виховувати у собі помірність такими двома способами: по-перше, звикати до споживання простішої їжі, а по-друге, вживати вишуканіші страви у менших кількостях.
[213] 1 Правило четверте. Чим більше обмежувати себе у прийманні звичайної їжі, остерігаючись, одначе, при цьому, щоб не занедужати, тим швидше знайдемо норму, якої слід притримуватися у їжі та питті. Так відбувається через дві причини:
2 по-перше, тому, що той, хто у такий спосіб допомагає собі і так себе налаштовує, часто ясніше відчуває внутрішнє просвітлення, втіху та Боже натхнення, що вказують йому цю норму;
3 а по-друге, якщо людина бачить, що внаслідок такої стриманості у неї не вистачає ні тілесної сили, ні настрою виконувати Духовні вправи, то легко визначить міру, необхідну їй для того, щоби підтримувати себе в належному стані.
[214] 1 Правило п'яте. Споживаючи їжу, слід уявляти собі, як Господь наш Ісус Христос трапезує у товаристві своїх апостолів, як Він їсть, як п'є, як дивиться і як говорить, і намагатися Його наслідувати,
2 щоб наш розум відтак зосереджувався головно на роздумах про Господа нашого і менше переймався підтриманням тіла.
3 Так осягнемо кращий спосіб і порядок поведінки та керування собою.
[215] 1 Правило шосте. Деколи під час споживання їжі можна також заглибитися в інші роздуми, приміром, про життя святих, про якесь побожне споглядання чи певну духовну справу, яку треба здійснити;
2 коли таким чином зосередитися на якійсь добрій думці, то робимося менш сприйнятливими до чуттєвого задоволення, яке приносить їжа.
[216] 1 Правило сьоме. Понад усе слід остерігатися, щоб наш розум не був цілковито поглинутий їжею і щоби жадібність не перевищувала всі інші почуття.
2 Потрібно панувати над собою як у способі споживання їжі, так і у тому, що стосується кількости спожитої страви.
[217] 1 Правило восьме. Щоби позбутися невпорядкованості у споживанні їжі, вельми корисно після обіду чи вечері або у якийсь інший час, коли бажання їсти чи пити не таке сильне,
2 встановлювати собі на найближчий обід або вечерю певну норму споживання страв, і так щодня.
3 Яким би сильним не було бажання їсти чи спокуса, цю норму не слід перевищувати; навпаки, намагаючись подолати будь-який невпорядкований потяг до їжі та спокуси, що їх нам підсовує сатана, потрібно їсти тим менше, чим більшою є спокуса (112).
---------------------------------------------
(112) 12-ого травня 1556, за два місяці до смерті, Ігнатій написав до А. Адріянсенса листа з розважливими порадами стосовно правильного споживання їжі і та питва для збереження здоров'я (LettersIgn, с. 421). Цей лист може послужити чудовим коментарем до згаданих правил, засвідчуючи дух, з якого вони постали.