Spiritual Exercises


Go to content

Main menu:


Правила приймання їжі

Третій тиждень

[210] 1 ПРАВИЛА (110),
ЯКІ ДОПОМАГАЮТЬ ВПОРЯДКУВАТИ ПРИЙМАННЯ ЇЖІ (
111)

2
Правило перше. Немає особливої потреби утримуватися від хліба, позаяк ця їжа, зазвичай, не викликає у нас надмірної жадібності чи спокуси, на відміну від інших страв.
---------------------------------------------
(110) Reglas. Це перша з п'яти груп таких приписів, які Ігнатій у своїх "Вправах" називає "правилами": правила стосовно приймання їжі (пп. 210-217), розпізнавання духів І (пп. 313-317) і ІІ (пп. 328-336), роздачі милостині (пп. 337-344) та перебування у згоді з церковним вченням (пп. 352-370). Кожну групу таких правил давали не всім реколектантам, а відповідно до потреб та бажань окремих осіб (Директиви, р. 38, п. 1). Важливо у кожному з цих випадків розібратися, що саме Ігнатій розумів під "правилами". Класичне латинське regula має багато значень: по-перше, мірило; по-друге, взірець, зразок, приклад, міра правильного та неправильного і відтак, по-третє, обов'язок чи закон. У церковній латині regula (як і іспанське regla) часто означало обов'язкове правило. Проте Ігнатієві "правила" зі згаданих п'яти груп не можуть означати правила обов'язкові, позаяк реколектант навіть не зобов'язаний виконувати вправи. Тож автор вкладав у них трохи інше значення; відповідно до контексту їх можна трактувати як вказівки, директиви, норми, пропозиції чи навіть взірці, як-от у випадку, коли він пише, що Христос - це наш "взірець і правило" (regla; п. 344).
(111) На цей час реколектант, відчуваючи щораз сильніше прагнення служити Богові, усвідомлює, що властивий людям потяг до їжі та питва є сам по собі добрий, але водночас схильний до надмірності, тобто невпорядкованості, яку слід контролювати за посередництвом чесноти поміркованості. Принагідно Ігнатій подає вказівки для з
'ясування ситуації, виправлення можливої невпорядкованості та вироблення плану, який дасть змогу використовувати апетит краще. Його пропозиції потрібно належним чином пристосовувати до потреб та обставин, притаманних кожному, а також узгоджувати із сучасними знаннями з дієтології. Правила 1-4 стосуються того, що ми їмо та п'ємо; у правилах 5-8 запропоновано шляхи здобуття більшої духовної користі від їжі та пиття.
Структурний зв
'язок цих правил із Третім тижнем не надто зрозумілий; з відповідними змінами їх можна застосовувати до всіх чотирьох Тижнів. Чому, дивуються інтерпретатори, Ігнатій помістив їх саме тут? Можливо, як вказано у Директивах (р. 35, п. 13), тому, що саме тут для них виявилося вільне місце, оскільки у Першому й Другому тижнях і так уже було чимало нових для реколектанта вказівок. Інші вважають, що тут їх поміщено з огляду на пов'язаність із Тайною вечерею, а також із метою спонукати реколектанта до умертвлення плоті в атмосфері споглядання Христових Страстей. Ще однією ймовірною причиною такого розташування є спонука до того, щоб розпочати виправлення життя реколектанта негайно, у контексті "Вправ".
---------------------------------------------
[211] 1 Правило друге. Що стосується питва, то тут, вочевидь, слід дотримуватися більшої помірності, ніж у споживанні хліба. 2 Тож треба уважніше обдумувати, що принесе нам користь, а що завдасть шкоди, аби, відповідно, погоджуватися на це чи відкидати.

[212] 1
Правило третє. Стосовно інших страв треба притримуватися більшої та ціліснішої помірності, адже саме тут криється сильніша небезпека невпорядкованої прив'язаності до їжі та відповідних спокус.
2 Щоб уникнути нестриманості у прийманні їжі, можна виховувати у собі помірність такими двома способами: по-перше, звикати до споживання простішої їжі, а по-друге, вживати вишуканіші страви у менших кількостях.

[213] 1
Правило четверте. Чим більше обмежувати себе у прийманні звичайної їжі, остерігаючись, одначе, при цьому, щоб не занедужати, тим швидше знайдемо норму, якої слід притримуватися у їжі та питті. Так відбувається через дві причини:
2 по-перше, тому, що той, хто у такий спосіб допомагає собі і так себе налаштовує, часто ясніше відчуває внутрішнє просвітлення, втіху та Боже натхнення, що вказують йому цю норму;
3 а по-друге, якщо людина бачить, що внаслідок такої стриманості у неї не вистачає ні тілесної сили, ні настрою виконувати Духовні вправи, то легко визначить міру, необхідну їй для того, щоби підтримувати себе в належному стані.

[214] 1
Правило п'яте. Споживаючи їжу, слід уявляти собі, як Господь наш Ісус Христос трапезує у товаристві своїх апостолів, як Він їсть, як п'є, як дивиться і як говорить, і намагатися Його наслідувати,
2 щоб наш розум відтак зосереджувався головно на роздумах про Господа нашого і менше переймався підтриманням тіла.
3 Так осягнемо кращий спосіб і порядок поведінки та керування собою.

[215] 1
Правило шосте. Деколи під час споживання їжі можна також заглибитися в інші роздуми, приміром, про життя святих, про якесь побожне споглядання чи певну духовну справу, яку треба здійснити;
2 коли таким чином зосередитися на якійсь добрій думці, то робимося менш сприйнятливими до чуттєвого задоволення, яке приносить їжа.

[216] 1
Правило сьоме. Понад усе слід остерігатися, щоб наш розум не був цілковито поглинутий їжею і щоби жадібність не перевищувала всі інші почуття.
2 Потрібно панувати над собою як у способі споживання їжі, так і у тому, що стосується кількости спожитої страви.

[217] 1
Правило восьме. Щоби позбутися невпорядкованості у споживанні їжі, вельми корисно після обіду чи вечері або у якийсь інший час, коли бажання їсти чи пити не таке сильне,
2 встановлювати собі на найближчий обід або вечерю певну норму споживання страв, і так щодня.
3 Яким би сильним не було бажання їсти чи спокуса, цю норму не слід перевищувати; навпаки, намагаючись подолати будь-який невпорядкований потяг до їжі та спокуси, що їх нам підсовує сатана, потрібно їсти тим менше, чим більшою є спокуса (
112).

---------------------------------------------

(112) 12-ого травня 1556, за два місяці до смерті, Ігнатій написав до А. Адріянсенса листа з розважливими порадами стосовно правильного споживання їжі і та питва для збереження здоров'я (LettersIgn, с. 421). Цей лист може послужити чудовим коментарем до згаданих правил, засвідчуючи дух, з якого вони постали.


Sub-Menu:


Back to content | Back to main menu
Сайт создан в системе uCoz